Gebelikte oruç tutabilir miyim?

Bu soruyu “Hangi gebeler oruç tutabilir?”  ve “Hangi mevsimde oruç tutulabilir?“ diye sormak daha doğru olacaktır. 8-10 saati aşan açlık ve susuzluk durumlarında annede; kan şekerinde düşme, halsizlik, tansiyon düşmesi, baş ağrısı, damar içi kan hacminin azalması, vücudun su dengesinin bozulması, böbrek kan akımının azalması ile idrar çıkışının azalması ve idrar yolu enfeksiyonu riskinin artması, bebeklerde ise; su azalması, düşük doğum ağırlığı, bebek hareketlerinin azalması ile sonuçlanabilir.

Bu soruyu cevaplarken oruç tutulan mevsim, gebenin boyu, kilosu, şeker ve diğer hastalıklarının varlığı göz önünde bulundurularak  bireysel değerlendirme yapılır. Özellikle açlık ve susuzluk süresinin  17 saate vardığı yaz aylarında oruç tutulması önerilmez. Kış mevsiminde ise gebeliğe eşlik eden bir risk durumu yoksa yeterli sıvı ve kalori alımına dikkat edilerek tutulabilir.

Diyanet işleri başkanlığının bu soruya cevabı ise; islam dini kişileri, güçleri nispetinde sorumlu tutmuş olup, güçlerini aşan veya sıkıntıya yol açan durumlarda kolaylaştırıcı hükümler getirmiştir. Aşağıdaki mazeretlere sahip kimselerin ramazanda oruç tutmakla yükümlü olmayıp daha sonra kaza etmelerine veya yerine fidye vermelerine ruhsat tanınmıştır.

• Kovid-19 teşhisi konulmuş olup doktoru tarafından oruç tutması sakıncalı görülenler
  • Oruç tuttuğu takdirde hastalığı daha ağır geçireceği doktorlarca belirtilenler
  • Oruç tutamayacak kadar yaşlı olanlar
  • Oruç tutmaya engel kronik hastalığı olanlar
  • Oruç tutmaları halinde hem sağlıklarının bozulmasından hem de sağlık hizmetlerinin aksamasından endişe edilen sağlık çalışanları
  • Hamile veya emziren kadınlar
  • Ağır ve meşakkatli işlerde çalışıp sağlıklarının bozulacağından endişe edenler, mazeretleri devam ettiği sürece daha sonra kaza etmek üzere oruç tutmayabilirler.

Referans: “Din İşleri Yüksek Kurulu Kararı: 14/06/2020”