Gebelikte ciltte çatlak oluşmasını nasıl önleyebilirim?

ebelik  döneminde, hormonal değişimler etkisiyle ciltte bazı değişiklikler meydana gelebilir. Yüzde, karın orta hatta ve meme ucu çevresindeki renk değişimleri gebelik sonrası kaybolurken, anne adaylarını en fazla rahatsız eden cilt çatlakları ise maalesef kaybolmaz

Çatlaklar, ciltte bulunan kollajen adı verilen maddenin ayrılmasından dolayı görülürler, ağrılı değillerdir ancak hafif bir kaşıntıya yol açabilirler, kırmızı, hafif çökük ve  düzensiz çizgiler şeklindedirler.

Hem mekanik gerilmeye bağlı olarak hem de hormonal nedenler ile ortaya çıkabilirler. Sıklıkla karnın alt bölümlerinde görülmekle birlikte kalçalarda, uyluklarda, memelerde ve hatta kollarda bile görülebilirler.

Bu çatlakların oluşumu büyük oranda genetiktir. Bazı kadınlarda hiç çatlak olmazken, bazılarında ise dikkat edilmesine rağmen çatlak oluşur.

Genetik dışında karın çatlakları için bir diğer risk faktörü de ani ve fazla kilo artışıdır. Hızla büyüyen karnın ciltte gerilmeye ve elastikiyet kaybına neden olması çatlak oluşumunu tetikleyebilir. Bu nedenle dengeli ve ideal sınırlarda kilo alımı çatlak oluşumunu bir ölçüde engelleyebilir.

Doğum sonrası gümüşi gri-beyaz renge dönerler. Lazer veya peeling benzeri tedavilerle tatmin edici sonuçlar alınabilir.

Çatlaklar için öneriler ve uyarılar:

• Çatlakların önlenmesinde alınabilecek en iyi önlem cildin nemini korumaktır. Bu da dengeli ve sağlıklı bir beslenme ve yeterli sıvı alımı ile mümkündür.
  • Duş sırasında karın üzerinin   masaj yapar şekilde ovalanması da ciltteki kan dolaşımını hızlandırarak elastikliğinin korunmasına yardımcı olabilir.
  • Gebeliğin ikinci üç aylık döneminden başlayarak düzenli şekilde cildin nemlendirilmesi de alınabilecek bir diğer önlemdir. Bu amaçla etkileri sınırlı olmakla birlikte piyasada satılan kozmetik ürünler kullanılabileceği gibi basit nemlendiriciler, bebe yağları ve badem yağı da kullanılabilir.
  • Aile öyküsü ve genetik yatkınlık çatlakların ortaya çıkmasında önemlidir. Anneniz ya da kız kardeşlerinizde varsa büyük olasılıkla sizde de görülecektir.
  • Eğer önceki hamileliklerinizde çatlak olduysa bu hamileliğinizde de oluşması kuvvetli bir olasılıktır
  • Hamilelik döneminde çok hızlı ve fazla miktarda kilo aldıysanız çatlak ile karşılaşma olasılığınız yüksek demektir.
  • Yeterli miktarda sıvı alan ve dengeli beslenen kadınlarda daha az ve daha hafif şiddette çatlak olduğunu unutmayın.