25. HAFTA- Şeker yükleme testi yaptırabilirsiniz

Bebeğinizin boyu 33cm, ağırlığı ise 700 gramdır.
Bebeğinizin burun delikleri açılacaktır. Akciğerlerdeki küçük hava kesecikleri gelişmektedirler. Cilt altı yağ dokusu ve tüylenme atmaktadır. Işığa ve sese tepkileri artmıştır.

Annede kilo artışı hızlanırken rahim pubik kemikten yaklaşık 25 cm yukarıya uzanmaktadır. Kilo alımı olması gerekenden daha fazla ise anne adayı diyetisyene yönlendirilmelidir. Günlük hayatta yeterince fiziksel aktiviteye sahip değilseniz yürüyüş (günlük 30-45 dk), yüzme, egzersiz önerilir. Ayrıca hareketli olmak, artabilecek ödem, karın şişliği, kasık ağrısı, yorgun ve uykulu ruh hali için de faydalı olacaktır. Uyumakta güçlük çekiyorsanız ılık duş alınabilir, bir bardak süt içilebilir.

24-28. haftalar arasında önerdiğimiz şeker yükleme testini bu haftadan itibaren yaptırabilirsiniz. Testin bu haftalarda yapılmasının gerekçesi, gebelikte ileriki haftalara doğru gittikçe artan insülin direnci ve bunun sonucunda kan şekerlerinin yükselme eğiliminde olmasıdır. Bu haftalardan önce yüksek risk grubunda olmayan gebelerde kan şeker düzeylerinin belirlenmesi yeterli olmaktadır. Ülkemizde başta Sağlık Bakanlığı olmak üzere kadın doğum ve diyabetle ilgili dernekler, dünyada ise yine gebelik ve diyabetle ilgili ulusal ve uluslararası dernekler bu testi önermektedir. Bu öneriler bilimsel yayınlarla uyumludur. Ben de özellikle yüksek risk grubundaki gebeler olmak üzere tüm gebelere öneriyorum. Son yıllarda ülkemizde yazılı ve görsel medya kullanılarak gerçek ile gerçek olmayanın, doğru ile yanlışın, bilimsel olanla olmayanın kasıtlı ve çıkar amaçlı manipüle edildiği bir ortamda kafası karışan anne adayları için gebelik şekeri bir halk sağlığı sorunu haline gelmektedir.

Şeker hastalığı, kandaki şeker seviyesinin yükselmesi ve bu durumun bazı riskler oluşturmasıyla karakterize bir hastalıktır. Bazı kadınlarda gebelikten önce şeker hastalığı varken, bazılarında ise gebelikte ortaya çıkar ve bu durum gebelik şekeri olarak tanımlanır. Gebelikten önce hastalığı olanların kan şeker seviyelerini kontrol etmek, gebelik sürecinde daha zor olabilir. Alınan insülin dozları genellikle artırılarak yeniden düzenlenebilir.

Şeker yükleme testi 2 şekilde yapılabilir. Tek basamaklı dediğimiz 75 gr şeker yükleme testi veya iki basamaklı dediğimiz önce 50 gr şeker yükleme testi yapılır ancak 1.saat şekeri yüksek olan (140mg/dl ve üzeri) bir kısım gebeye de farklı bir günde 100 gr şeker yüklemesi daha yapılır. Bu testlerin sonucunda gebelik şekerinin olup olmadığı kesin olarak belirlenir.

Önceden şeker hastalığı olan veya gebelikte şeker hastalığı ortaya çıkan gebelerin kan şekerlerinin kontrol altında olması, şeker hastalığının anne ve bebek için oluşturacağı riskleri azaltır. Gebelikte ortaya çıkan şeker hastalığının gebelik öncesi şeker hastalığına göre bazı farkları vardır. Gebelik şekerinde kan şeker seviyelerini kontrol altına almak daha kolaydır. Kötü kontrollü gebelik öncesi şekeri olan gebelerin bebeklerinde bazı anomaliler olabilirken, gebelik şekerinde anomali ortaya çıkması beklenmez. Ve gebelikte ortaya çıkan şeker hastalığı, genellikle gebeliğe özgüdür yani gebelik sona erdiğinde düzelmektedir. Ancak bu hastalar ileri yıllarda şeker hastalığı açısından risk altındadır.
Gebelik şekeri ortaya çıktığında öncelikle diyet düzenlemesi yapılır, egzersiz önerilir. Yapılan uygun diyet ve egzersizle hastaların çoğunda kan şekerleri kontrol altına alınır. Diyet ve egzersizle kontrol edilemeyen hastalara ise insülin tedavisi ek olarak başlanır.

Gebelikte şeker hastalığı tanısı konulamayan veya kan şekeri seviyeleri kontrol altına alınamayan gebelerin kendisi ve bebekleri ile ilgili bazı riskler ortaya çıkabilir.

Bu riskler;
-Bebeğin iri olması (sık): İri bebeklerin sezaryenle doğum oranları, doğumda omuz takılması ve bunun sonucunda oluşan kollardaki sinir felcine bağlı güçsüzlük ve hareket kaybı riski daha fazladır.
-Bebeğin küçük olması (nadir): Şeker düzeyleri ileri derecede yüksek olan ve kontrol edilemeyen gebelerin bebeklerinde plasental damarların etkilenmesiyle görülebilir.
-Akciğer gelişiminin gecikmesine bağlı doğum sonrası bebekte ortaya çıkan solunum güçlüğü
-Bebekte doğum sonrası kan şekerinin düşmesi (hipoglisemi)
-Sarılık görülmesi
-Sindirim sistemi, sinir sistemi, kalp ve böbreklerle ilgili anomaliler ( gebelik öncesi şekeri olanlarda)
-Anne karnında ani bebek ölümü riski artar.
-Bebeğin ve annenin ileri yıllarda şeker hastalığı riski artar.
-Preeklampsi yani gebelik zehirlenmesi riski, erken doğum riski ve doğum sonrası dönemde bebek ölümü riski artar.